TEST Volvo XC60 T8 De nieuwe baas

Mocht u denken dat enkel Mercedes, Audi en BMW de toppers zijn in het segment van de premium SUV's, think again! Het is u misschien ontgaan, maar ook Volvo wil hier duidelijk een graantje meepikken en de constructeur is niet van plan om een figurantenrol te spelen ...

Sinds de lancering van de majestueuze XC90 kunnen we er niet langer omheen. Volvo doet er alles aan om zichzelf te herpositioneren en wil op gelijke hoogte te komen met het Duitse trio. Een blik op de prijslijst van de nieuwe XC60 moet volstaan om u hiervan te overtuigen. De basisprijs bedraagt immers 49.000 euro, terwijl de laatste exemplaren van de vorige generatie na aftrek van kortingen - voor pakweg 30.000 euro de deur uitgingen.

Look conform de prijs! Omdat je geen vliegen vangt met azijn, zorgt Volvo met deze heroriëntering naar boven toe voor een design dat misschien niet bij iedereen maar toch bijna bij iedereen aanslaat. De nieuwe XC60 is volgens ons het beste voorbeeld tot op heden van de nieuwe Volvo vormtaal. Meer nog: deze radicale wijziging van het design, zorgt ervoor dat deze XC60 werkelijk opvalt in het autolandschap. Heel wat van zijn concurrenten verdwijnen in de massa en wat dat betreft, doet Volvo duidelijk beter

Voor wie nog geen Volvo van de "nieuwe generatie" heeft gezien, geven we even mee dat de kwaliteit van het interieur absoluut onberispelijk is. We zien verzorgde materialen, een groot verticaal aanraakscherm (een absolute must wil je vandaag helemaal mee zijn) en een kristallen draaiknop om de motor te starten. Alle bedieningsorganen voelen robuust maar leuk aan. Verder is er ook de typisch Scandinavische interieurvormgeving die voor een lichte en aangename sfeer zorgt. Dit heeft niets te maken met de cleane aanpak die we bij Audi zien of de veeleer ostentatieve aanpak van Mercedes. De klemtoon ligt bij deze Volvo duidelijk op luxe en het interieur verdraagt nauwelijks kritiek.


Technologisch

Premium auto's worden volgestopt met vernieuwende technologie. De Zweedse constructeur trekt op dat vlak duidelijk de kaart van de veiligheid want geen mens twijfelt eraan dat Volvo op vlak van veiligheid een voortrekkersrol speelt. Zo detecteert het noodremhulpsysteem bijvoorbeeld ook grote dieren. Kortom, de constructeur voorziet een heel scala aan rijhulpmiddelen in de XC60.

Volvo heeft er misschien met enige tegenzin ook voor gezorgd dat deze systemen niet te pas en te onpas ingrijpen. Bepaalde systemen zijn ook uitschakelbaar en wanneer dan niet kan, reageren niet meer zo paranoïde als in de oude XC60!  Wat de multimediatechnologie betreft, hebben we wel enkele twijfels omdat de ergonomie van het systeem ook bepalend is voor veiligheid. Het nieuwe Volvo multimediasysteem laat zich moeilijk doorgronden. Toegegeven, we gebruiken het slechts gedurende een testweek en misschien is dat onvoldoende om alles uit te proberen en er aan te wennen. Het zou ook een kwestie kunnen zijn van al dan niet beter ontwikkelde linker- en rechter hersenhelften. Wij raakten een beetje het noorden kwijt in dit elektronische doolhof. Mogelijk is het systeem voor de een al duidelijker dan voor de ander!

Twin Engine

Voor deze test mochten we eindelijk op pad met de T8-versie, of de Twin Engine. Dat is een plug-in hybrid die je kan opladen en op dit moment biedt enkel Mercedes met de GLCe een alternatief. De T8 linkt een 2.0 l benzinemotor met turbo en compressor (320 pk en 400 Nm) aan een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt een slordige 407 pk en dat volstaat om in 5,3 seconden van 0 tot 100 km/u te spurten.

Men voorziet vier rijmodi: Pure (volledig elektrisch), Hybrid, Dynamic en AWD. In "Pure" beschik je over een elektrische actieradius van 30 tot 40 km bij een realistische rijstijl maar zonder het onderste uit de kast te halen. Ook in hybride modus - tenzij u aan elk groen licht het gaspedaal vloert maakt de XC60 zoveel als mogelijk gebruik van de elektrische aandrijving waardoor de batterij bijna even snel leeg is. De tweeliter benzinemotor wordt slechts in welbepaalde omstandigheden opgestart. In deze rijstand kan je wel een onwaarschijnlijk laag verbruik realiseren van amper 1,2 l/100 km.


Omdat uw dienaar in een appartement op de derde verdieping woont te midden van een stedelijke omgeving, heb ik de XC60 niet kunnen bijladen aan het stopcontact. Dat was echter een prima gelegenheid om te zien wat het verbruik zou zijn met een lege batterij. Het systeem zorgt altijd voor een minimum lading om de hybride aandrijving te laten werken. Met een anticiperende rijstijl kan je zo een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km realiseren. Gezien de proporties van de wagen en de technische specificaties is dat een meer dan behoorlijk resultaat. Tot men zich weer realiseert dat het om een hybride wagen gaat.

Deze vaststelling geldt overigens voor alle plug-in hybrids. Want wanneer men ze niet kan opladen verliezen ze geheel of gedeeltelijk de voordelen van deze aandrijfmethode. Maar wie de mogelijkheden ten volle benut door de wagen een of zelfs meerdere keren per dag in te pluggen, verbruikt niet meer dan een stadswagentje dat door een dieselmotor wordt aangedreven en dat is meer dan verdienstelijk. Deze Volvo XC60 is duidelijk van alle markten thuis. Hij biedt comfort, werkingsstilte, een redelijke brandstoffactuur en een interessante fiscaliteit. Bovendien levert hij ook puike prestaties en het onderstel verteert zonder verpinken een dynamische rit.

Besluit

De belangrijkste voorwaarde om deze XC60 zinvol te kunnen gebruiken, is om over een laadmogelijkheid te beschikken waarmee je de batterij van de wagen dagelijks kan bijladen. Als dat het geval is, heeft deze XC60 volgens ons heel wat te bieden en is hij zijn prijs van 70.000 euro zeker waard.

bron: www.gocar.be

(04-11-17)
« Terug
« Home