The new Volvo C40

Volvo C40 Recharge: nieuwe elektrische Gentenaar

Volvo onthult het tweede model van de 40-reeks, de C40 Recharge, een SUV met slankere lijnen dan de XC40 die ook in de fabriek in Gent zal worden gebouwd.

Voor Volvo was het uitbreiden van zijn (elektrische) aanbod naar onderen een prioriteit. Dat doet het Zweedse merk met de C40 Recharge, een cross-over op basis van de XC40, maar dan met een lagere en elegantere daklijn. Als symbool van de toekomst van Volvo zal de C40 Recharge enkel als volledig elektrische versie worden verkocht. Je kan hem bovendien enkel online bestellen.

Volledig elektrisch

De C40 Recharge staat op het CMA-platform van de groep en is dus het eerste model van Volvo dat enkel als elektrische versie wordt uitgebracht, net als zijn neefje Polestar 2. Hij wordt uitgerust met twee elektromotoren van elk 150 kW, een per as, waarmee hij dus ook vierwielaandrijving heeft. De elektromotoren worden gevoed door een batterij van 78 kWh die 80% van zijn lading kan bijtanken op 40 minuten tijd aan een snellader van 150 kW. De autonomie ligt volgens de WLTP-norm op 420 km, met de mogelijkheid op verbeteringen dankzij optimalisaties van de beheersoftware.

Met een dergelijke cavalerie heeft de C40 Recharge voldoende pit, met een 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden, terwijl de topsnelheid - net als alle Volvo's - begrensd is op 180 km/u. De C40 Recharge is vrij compact en meet 4,431 meter lang, 2,035 meter breed (met de zijspiegels inbegrepen) en 1,582 meter hoog (inclusief antenne). Het koffervolume varieert tussen de 413 en de 1.489 liter. Er is nog een kleine frunk aan de voorkant van 31 liter om bijvoorbeeld de laadkabels te bewaren.

Qua design heeft de C40 Recharge een gelijkaardige neus als zijn XC40-tegenhanger, terwijl de achterkant volledig nieuw is voor het merk, met een dalende daklijn die hem een coupé-achtige lijn geeft. De koplampen hebben pixeltechnologie voor een precieze lichtbundel. Binnenin heb je de typische hoge zitpositie van een SUV met heel wat personalisatiemogelijkheden, al kan je geen leer krijgen, uit respect voor het milieu en het dierenleed.

De C40 Recharge krijgt ook het nieuwe infotainmentsysteem van het merk, dat naar alle modellen zou moeten komen, gezamenlijk ontwikkeld met Google op basis van het Android Automotive-systeem. Er zitten dus verschillende diensten van de technologiereus ingebouwd, zoals Google Maps, Google Assisant en de Google Play Store. Ze zijn allemaal beschikbaar dankzij een continue internetverbinding en kunnen ook over-the-air (OTA) worden geüpdatet.

 

Nieuw tijdperk

De Volvo C40 Recharge is dus volledig elektrisch en wordt enkel online verkocht, wat het nieuwe tijdperk van Volvo moet inluiden. Een formule die zich steeds meer zal verspreiden over de verschillende modellen van het merk. Er komt dus geen plug-in hybride en al zeker geen verbrandingsversie van de C40. Het nieuwe model moet dus bijdragen aan het doel van Volvo om 50% van zijn verkoop te laten bestaan uit EV's tegen 2025.

Bij de online bestelling krijg je standaard een onderhoudspakket mee, inclusief de service, de garantie, pechhulp, mogelijkheden voor de verzekering en voor hem thuis op te laden. De productie gaat deze herfst van start in de fabriek in de haven van Gent, waar ook de XC40 (Recharge) van de band rolt.

 

(09-03-21)
« Meer lezen
« Terug
« Home