Volvo elektromotoren made in Sweden

De historische Skövde-site van Volvo in Zweden zal op korte termijn elektromotoren beginnen produceren voor de toekomstige modellen van het merk, zowel de elektrische als de hybrides.

 

Hoewel het eigendom is van de Chinese groep Geely, bevestigt Volvo zijn Europese en meer specifiek zijn Zweedse roots door aan te kondigen dat het elektromotoren gaat assembleren in zijn historische Skövde-fabriek. Een ontwikkeling die aansluit bij de wens van de Zweedse constructeur om de elektromotoren voor zijn elektrische en hybride modellen volledig zelf te ontwikkelen en produceren tegen 2025.

Daarnaast heeft Volvo zichzelf nog een deadline opgesteld: 50% van de verkopen moeten volledig elektrische modellen zijn tegen 2025, met de rest hybrides. Om de kwaliteit en de productietijd beter te beheersen, gaat Volvo daarom zelf zijn eigen elektromotoren produceren in een industriële site die de geschiedenis van het merk markeert sinds de oprichting in 1927 en die dus ook een belangrijke rol zal spelen in zijn toekomst

Volvo gaat 700 miljoen Zweedse kronen (ongeveer 68 miljoen euro) investeren om de productiesite aan te passen voor deze nieuwe taak. Het merk gaat ook blijven investeren in het ontwerp en de ontwikkeling van zijn elektromotoren voor de volgende generatie Volvo's die dus ofwel hybride ofwel volledig elektrisch worden. De eigen productie van elektromotoren vertegenwoordigt dus een groot deel van de fundamenten van de elektrische auto's die Volvo zijn klanten wil aanbieden.

"De allereerste Volvo van 1927 had een motor die in Skövde was gebouwd", zegt Javier Varela, senior vice president van Industrial Operations en Quality. "Ons hooggekwalificeerde team stelt alles in het werk om aan de hoogste kwaliteitsnormen te voldoen. Het is dan ook de logica zelve dat het deel zal uitmaken van de opwindende toekomst die we tegemoet gaan.” Het ontwerp en de ontwikkeling van deze elementen zit in Göteborg (Zweden) en Shanghai (China), maar dat de productie verzekerd wordt in Europa is een positief signaal van een Europese constructeur die in handen is van Chinees kapitaal.

(13-12-20)
« Meer lezen
« Terug
« Home